dinsdag 22 augustus 2006

Bert Anciaux heeft weer een ideetje. Ik lees op www.vrtnieuws.net: "Vandaag zijn de dertig projecten voorgesteld die deelnemen aan het nieuwe VRT-programma 'Monumentenstrijd'. Dat is een wedstrijd waarbij het publiek beslist welke Vlaams onroerend erfgoed extra middelen krijgt voor restauratie en herbestemming."

*ping* *bliep* *bliep* *krrrtsjsj* - kortsluiting in mijn hoofd-

Is dit de nieuwe politieke cultuur? Is dit het dichten van de kloof tussen politiek en burger? Dit is gewoon een onversneden FUCK YOU in ons gezicht. Het is een schaterlach bij het verstandelijk vermogen van den gewone mensch.

"'De bedoeling is om het publiek in nauw contact te brengen met historische sites en hun originele, huidige en toekomstige bestemming', luidt het. De verkiezing wordt georganiseerd met steun van de Vlaamse overheid. De winnaar krijgt substantiële restauratie- en herbestemmingssteun, onder meer uit een speciaal daartoe opgericht fonds. Publiek kan vanaf vandaag stemmen. Vanaf vandaag tot 17 september mag het publiek kiezen welke 15 projecten (3 per provincie) doorgaan naar de volgende ronde."

In het prebigbrothertijdperk moesten we noch de boekentoren, noch de Genkse mijnsite het huis uit stemmen. Er was nog geen sprake van interactive tv en participatieve democratie. We stemden gewoon op een politicus waarvan we dachten dat hij visie had. Dat hij doelen kon vooropstellen en een beleid uittekenen. Hij creëerde een werkzame aanpak en ging ervoor. Met handen en voeten maakte hij de opinie warm voor maatschappelijke thema's, niet in het minst gehinderd door de openbare omroep. Het moet nogmaals gezegd: "Trop is te veel en te veel is trop!"

Alle info op www.monumentenstrijd.be

PS: Hij = zij
PPS: De eerste lul die bij wijze van tegenargument mij erop wijst van wie de laatste uitspraak komt, schop ik het huis uit.
PPPS: Lul = kut


EDIT: anonymous wees me er terecht op dat dit niets, maar dan ook niets met Bert Anciaux te maken heeft. Ruimtelijke ordening en monumenten is Dirk Van Mechelen. Mijn excuses aan de heer Anciaux.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Voor de goede orde:
1. Bert Anciaux heeft met Monumentenstrijd niets te maken. Onroerend erfgoed is de bevoegdheid van Dirk Van Mechelen (VLD).
2. Monumentenstrijd is een 'cross-mediaal' project van de VRT, met als voornaamste uiting een televisieprogramma dat in 2007 zal worden uitgezonden. Het idee komt van de VRT en is gebaseerd op een succesvol format van de BBC. Het is een ideale manier om de bevolking meer bewust te maken van het onroerend erfgoed in Vlaanderen.
3. De prijzenpot is samengebracht door sponsors (Fortis, Nationale Loterij,...). Andere instanties, zoals het Vlaamse Instituut voor Onroerend Erfgoed leveren expertise aan het gehele project. Er wordt dus geen beslissing genomen over overheidsgeld.

Er is dus helemaal niets mis met de filosofie van dit project. Het gaat om extra geld, niet over bestaande budgetten.

RC zei

Schitterend antwoord, mijn waarde anonymous. Het doet mij echt plezier. U spreekt duidelijk met kennis van zaken. Sta mij toe genuanceerd te antwoorden.

1. Oeps. Uitschuiver. Mijn fout. Maar ik typte dit terwijl ik het artikel nog aan het lezen was. Het zat me erg hoog en in mijn snelheid dacht ik dat Anciaux alweer de nadruk legde op interactiviteit, crossmedialiteit, enz...

2. Cross-mediaal is een modewoord. Het lijkt alsof alles wat cross-, multi- of polymediaal is, ook degelijkheid veronderstelt. Ik ben het daar niet mee eens. Cross-medialiteit moet een meerwaarde genereren en is geen voldoende voorwaarde (ook geen noodzakelijke trouwens).

Dat het idee gebaseerd is op een succesvol format van de BBC bewijst niets over de kwaliteit van het programma. Naast absolute pareltjes, heb ik al meer dan één afschuwelijke gedrocht gezien op de BBC. Om maar iets te noemen "the weakest link", nochtans niet geheel onsuccesvol.

Een ideale manier om de bevolking meer bewust te maken van onroerend erfgoed? U weet beter, beste anonymous. Mensen drukken graag op het rode knopje, sturen graag een smsje, verzenden een emailtje voor hun fifteen seconds of fame, maar zijn amper geïnteresseerd in erfgoed. Ik betreur dat niet. De ganse bevolking hoeft niet wakker te liggen van erfgoed. Er zijn nu eenmaal thema's die minder interesse opwekken bij het brede publiek. Ik geloof niet dat cross-media de Nieuwe Verlichting inluiden. Mag ik er op wijzen dat de nationale kwis niemand slimmer maakte en die verkiezingsshow van enkele jaren terug (naam vergeten) het Vlaams Blok geen stemmen heeft gekost. Integendeel.

Hoe moet het dan wel? Een erfgoeddag, dát is de ideale manier. Het brengt mensen, véél mensen, op de been en laat hen werkelijk (!) proeven van erfgoed.

3. Het geld ("substantiële restauratie- en herbestemmingssteun", www.vrtnieuws.net) komt uit een fonds dat speciaal daartoe opgericht werd onder meer op initiatief van het Ministerie van Ruimtelijke Ordening (alweer volgens de berichtgeving op www.vrtnieuws.net). Op zijn minst dubieus, maar laten we dat aan de kant schuiven. Zelfs al is er geen overheidsgeld mee gemoeid, dan nog is het niet aan Jan met de Pet om beleidskeuzes te maken. Erfgoed is te waardevol om over te laten aan een sms'end publiek. Ik kan mij perfect voorstellen dat dit onschuldig (in de zin van onwetend) publiek keuzes maakt die absoluut niet te verdedigen zijn als je houdt van erfgoed.

Bovendien doet een programma als Monumentenstrijd precies wat van haar verwacht wordt: het creëert een strijd (al dan niet om overheidsgeld) tussen monumenten. Ik lees in de missie van de vrt (www.vrt.be > meerwaarde) dat de openbare omroep een verbindende en verdiepende functie heeft. Het mag duidelijk zijn: Monumentenstrijd strookt daar niet mee.

---

Als u op zoek bent naar een goed programmaidee, mail me dan gerust. Wat denkt u van tien monumenten die moeten samenwerken? Hoe beter dat lukt, hoe meer centen ze *gezamenlijk* krijgen. Diegene die er het minst in slaagt om substantieel bij te dragen aan de samenwerking, moet een spectaculaire (denk aan Fata Morgana) opdracht uitvoeren, maar doet volgende week weer gewoon mee. Een programma met een sociale, culturele, maatschappelijke en educatieve meerwaarde!

---

Beste, anonymous, hartelijk dank voor uw reactie. U corrigeerde mij waar ik mis zat en liet me de kans om te verduidelijken waar ik vaag bleef. Ik hoop op een spoedige reactie van u.